Golf

Strona główna

Volkswagen Golf MK1

Po ogromnym sukcesie rynkowym popularnego Garbusa, czyli Volkswagena Beetle, którego przez cały okres produkcji (od 1938 do 2003 roku) sprzedano łącznie 21 529 464 egzemplarzy, Volkswagen nie miał łatwego zadania.

Na początku lat 70. XX wieku Niemcy wiedzieli, że Garbus jest już przestarzały pod względem technicznym i przestał się sprawdzać w codziennym użytkowaniu. Wtedy też, kiedy rocznie z fabryk Volkswagena w Niemczech, Meksyku oraz Brazylii zjeżdżało ponad 1,2 mln Garbusów, inżynierowie z Wolfsburga zabrali się do pracy.

Ich dzieło trafiło na rynek wiosną 1974 roku. Golf I generacji bardzo różnił się pod względem konstrukcyjnym od swojego poprzednika. Po pierwsze, chłodzony cieczą silnik znajdował się z przodu, a napęd był przekazywany na przednią oś. Auto wychodziło na rynek także w wersji pięciodrzwiowej, dzięki czemu zyskało na praktyczności.

Ponadto hatchback był o wiele szybszy i bezpieczniejszy od swojego poprzednika. Dzięki temu Golf został przywitany na rynku bardzo entuzjastycznie.

Początkowo auto było dostępne wyłącznie z jednostkami benzynowymi. Najsłabszy z nich to czterocylindrowy, ośmiozaworowy motor o pojemności 1,0 l, mocy 50 KM oraz 80 Nm momentu obrotowego. Mimo tak niewielkiego zapasu koni mechanicznych auto ważące zaledwie 775 kg rozpędzało się do prędkości maksymalnej 140 km/h.

Z czasem moc silników wzrastała, a Volkswagen postanowił jeszcze bardziej zwiększyć popularność swojego małego autka. W 1976 roku Niemcy zaprezentowali wersję GTI. Trzy litery są dzisiaj jedną z motoryzacyjnych świętości i obok takich słów jak Carrera, Modena czy Quattro są kamieniami milowymi w historii motoryzacji.

Jednostką napędową Golfa GTI I generacji był czterocylindrowy motor o pojemności 1,6 l, który korzystał z nowoczesnych jak na tamte czasy wtrysków Bosch K-Jetronic. Dzięki mocy 110 koni mechanicznych oraz 140 Nm momentu obrotowego ważący 830 kg kompakt rozpędzał się do pierwszej setki w 8,9 s oraz osiągał prędkość maksymalną 180 km/h. Wyjście na rynek tego modelu przyczyniło się do ogromnej popularności nowej klasy aut określonych mianem hot hatch, czyli hatchbacków z przednim napędem oraz mocniejszymi silnikami, które zachowały wszystkie zalety wygodnych i pakownych kompaktów oraz dostarczają kierowcy ogromną frajdę z jazdy.

Po kilku latach, dokładnie w 1983 roku, Volkswagen jeszcze bardziej udoskonalił GTI, montując pod maską nieco mocniejszą jednostkę o pojemności 1,8 l.

W 1976 roku oprócz GTI Niemcy pokazali także pierwszy kompaktowy samochód osobowy napędzany silnikiem wysokoprężnym. Golf Diesel miał motor o pojemności 1,5 l, produkujący 50 KM oraz 82 Nm momentu obrotowego.

To jeszcze bardziej ugruntowało pozycję Golfa, który produkowany był w Niemczech, Republice Południowej Afryki oraz w Meksyku. Auto trafiało na wiele rynków, w Stanach Zjednoczonych sprzedawane było pod nazwą Volkswagen Rabbit.

W Europie produkcję Golfa I generacji zakończono w 1983 roku. W RPA pojazd był wytwarzany aż do 2009 roku i sprzedawany pod nazwą CitiGolf. Auto osiągnęło ogromny rynkowy sukces i dostępne było w wielu wariantach wyposażenia, w aż 16 odmianach silnikowych.

Golf nie był dostępny tylko jako hatchback z trzy- lub pięciodrzwiowym nadwoziem. Sprzedawano także wersję dostawczą z nadwoziem typu pick-up obudowanym plastikową skrzynią. Model ten nosił nazwę Caddy. Golf I generacji był także produkowany z nadwoziem typu kabriolet.

Kompaktowy Golf stał się ikoną motoryzacji i godnym następcą Volkswagena Beetle. Łącznie sprzedano 6 780 050 egzemplarzy tego auta.

Niskie ceny części zamiennych, legendarna wersja GTI oraz youngtimerowa dusza to zalety Volkswagena Golfa Mk1. Z wad warto wymienić ciasne wnętrze, przestarzałą stylistykę i bardzo niski poziom bezpieczeństwa.

Wersje wyposażeniowe

Dane techniczne