Strona główna
Volkswagen Golf MK1
Na początku lat 70. XX wieku Niemcy wiedzieli, że Garbus jest już przestarzały pod względem technicznym i przestał się sprawdzać w codziennym użytkowaniu. Wtedy też, kiedy rocznie z fabryk Volkswagena w Niemczech, Meksyku oraz Brazylii zjeżdżało ponad 1,2 mln Garbusów, inżynierowie z Wolfsburga zabrali się do pracy.
Ich dzieło trafiło na rynek wiosną 1974 roku. Golf I generacji bardzo różnił się pod względem konstrukcyjnym od swojego poprzednika. Po pierwsze, chłodzony cieczą silnik znajdował się z przodu, a napęd był przekazywany na przednią oś. Auto wychodziło na rynek także w wersji pięciodrzwiowej, dzięki czemu zyskało na praktyczności.
Ponadto hatchback był o wiele szybszy i bezpieczniejszy od swojego poprzednika. Dzięki temu Golf został przywitany na rynku bardzo entuzjastycznie.
Początkowo auto było dostępne wyłącznie z jednostkami benzynowymi. Najsłabszy z nich to czterocylindrowy, ośmiozaworowy motor o pojemności 1,0 l, mocy 50 KM oraz 80 Nm momentu obrotowego. Mimo tak niewielkiego zapasu koni mechanicznych auto ważące zaledwie 775 kg rozpędzało się do prędkości maksymalnej 140 km/h.
Z czasem moc silników wzrastała, a Volkswagen postanowił jeszcze bardziej zwiększyć popularność swojego małego autka. W 1976 roku Niemcy zaprezentowali wersję GTI. Trzy litery są dzisiaj jedną z motoryzacyjnych świętości i obok takich słów jak Carrera, Modena czy Quattro są kamieniami milowymi w historii motoryzacji.
Jednostką napędową Golfa GTI I generacji był czterocylindrowy motor o pojemności 1,6 l, który korzystał z nowoczesnych jak na tamte czasy wtrysków Bosch K-Jetronic. Dzięki mocy 110 koni mechanicznych oraz 140 Nm momentu obrotowego ważący 830 kg kompakt rozpędzał się do pierwszej setki w 8,9 s oraz osiągał prędkość maksymalną 180 km/h. Wyjście na rynek tego modelu przyczyniło się do ogromnej popularności nowej klasy aut określonych mianem hot hatch, czyli hatchbacków z przednim napędem oraz mocniejszymi silnikami, które zachowały wszystkie zalety wygodnych i pakownych kompaktów oraz dostarczają kierowcy ogromną frajdę z jazdy.
Po kilku latach, dokładnie w 1983 roku, Volkswagen jeszcze bardziej udoskonalił GTI, montując pod maską nieco mocniejszą jednostkę o pojemności 1,8 l.
W 1976 roku oprócz GTI Niemcy pokazali także pierwszy kompaktowy samochód osobowy napędzany silnikiem wysokoprężnym. Golf Diesel miał motor o pojemności 1,5 l, produkujący 50 KM oraz 82 Nm momentu obrotowego.
To jeszcze bardziej ugruntowało pozycję Golfa, który produkowany był w Niemczech, Republice Południowej Afryki oraz w Meksyku. Auto trafiało na wiele rynków, w Stanach Zjednoczonych sprzedawane było pod nazwą Volkswagen Rabbit.
W Europie produkcję Golfa I generacji zakończono w 1983 roku. W RPA pojazd był wytwarzany aż do 2009 roku i sprzedawany pod nazwą CitiGolf. Auto osiągnęło ogromny rynkowy sukces i dostępne było w wielu wariantach wyposażenia, w aż 16 odmianach silnikowych.
Golf nie był dostępny tylko jako hatchback z trzy- lub pięciodrzwiowym nadwoziem. Sprzedawano także wersję dostawczą z nadwoziem typu pick-up obudowanym plastikową skrzynią. Model ten nosił nazwę Caddy. Golf I generacji był także produkowany z nadwoziem typu kabriolet.
Kompaktowy Golf stał się ikoną motoryzacji i godnym następcą Volkswagena Beetle. Łącznie sprzedano 6 780 050 egzemplarzy tego auta.
Niskie ceny części zamiennych, legendarna wersja GTI oraz youngtimerowa dusza to zalety Volkswagena Golfa Mk1. Z wad warto wymienić ciasne wnętrze, przestarzałą stylistykę i bardzo niski poziom bezpieczeństwa.
Wersje wyposażeniowe
- C
- CL
- GL
- GLS
- GLD
- L
- LS
- GLI
- LX
- GTD
- GTI
- GTI Pirelli
- GX
- S
- SC
Dane techniczne
- Długość:38155mm
- Szerokość: 1610mm
- Wysokość: 1410mm
- Rozstaw osi: 2400mm
- Rozstaw kół przód/tył: 1390/1358mm
- Średnica skrętu: 10,5m
- Pojemność zbiornika paliwa: 45l
- Pojemność bagażnika: 320l
- Układ chłodzenia: 6,5l
- Olej silnikowy: 3,5l z filtrem oleju